Ongewenst gedrag (VCP)

Loenermark beschikt al sinds 2012 over Vertrouwens Contact Personen (VCP) en hecht veel waarde aan deze rol binnen de vereniging. Als vereniging proberen we positief gedrag te stimuleren maar mocht dit onverhoopt niet het geval zijn dan is het goed voor een ieder om te weten dat er altijd een luisterend oor voor je is bij deze VCP.

Hieronder vind je een beschrijving over de rol en functie van de VCP en de lijst met actuele VCP's.

Waarom een VCP
Ongewenst gedrag is al lang geen nieuw begrip meer in Nederland. Ook binnen de sport komt het voor. Al snel denken we hierbij aan jonge sporters die slachtoffer zijn geworden van volwassen begeleiders. Maar het vindt ook plaats tussen sporters onderling, of tussen begeleiders. Indien slachtoffers melding willen doen van een geval van ongewenst gedrag, is het een probleem als ze daarvoor geen vertrouwd aanspreekpunt vinden binnen de vereniging. Het is een onderwerp dat niet makkelijk bespreekbaar is. Het ontbreken van een veilig luisterend oor, van iemand die raad geeft, maakt het extra moeilijk. Hierdoor kunnen pijnlijke situaties voor slachtoffers blijven voortbestaan. Dit moet niet en is ook niet nodig. Juist om deze reden is Loenermark overgegaan tot het zoeken en aanstellen van een VCP voor ongewenst gedrag.

Ongewenst gedrag bij Loenermark melden?
Wil jij een incident van ongewenst gedrag bij Loenermark melden? Vul dan het ongewenst gedrag melden formulier in. Dit formulier komt rechtstreeks bij de vertrouwenscontactpersonen terecht en gaat niet via Loenermark. Op het formulier hoef je alleen maar aan te geven door welke vertrouwenscontactpersoon je teruggebeld wilt worden.

DiscriminatieMelder
Vanaf 21 maart 2022 is de DiscriminatieMelder te downloaden. Met deze app kan iedereen incidenten melden die te maken hebben met racisme en discriminatie in het voetbal en daarbuiten.
Want als men niets doet, dan verandert er ook niets. De app is een onderdeel van het gezamenlijke aanvalsplan tegen racisme en discriminatie in het voetbal, ‘Voetbal is van iedereen’, een initiatief van de Rijksoverheid, KNVB, Eredivisie CV, Keuken Kampioen Divisie en Vrouwen Eredivisie. Met alle mogelijkheden voor het voetbal is de DiscriminatieMelder de vernieuwde versie van de Meld Discriminatie Nu-app van Discriminatie.nl, de landelijke vereniging van discriminatievoorzieningen.
Vanuit alle lagen en hoeken van de samenleving komen mensen op of rond het voetbalveld samen. Dat maakt het voetbal zo mooi, maar ook kwetsbaar voor racisme en discriminatie. De norm is dat geen enkele vorm hiervan wordt geaccepteerd!

Protocol Grensoverschrijdend Gedrag

Monique_Cobussen.jpg