De stentor: Loenermarkers Van Peteghem en Pacqué hebben de pee in na remise in derby tegen Klarenbeek

Loenermark 1 (zon)

SC Klarenbeek 1 (zon)

12 februari 2023 14:00

M.M.J. Daemen

Sportpark Lonapark
Lonapark 5
7371EH
LOENEN GLD
tel. 055-5052470

De altijd beladen streekderby tussen Loenermark en Klarenbeek is zondagmiddag in een doelpuntloos gelijkspel geëindigd. Beide clubs schieten daar niets mee op. Sterker nog, ze zien de koploper van 4F, SC Rheden, uitlopen na een 1-0 overwinning op Victoria Boys.

SC Klarenbeek, dat de derby met Loenermark met twee punten meer in ging dan de thuisploeg, was op papier de favoriet.
In oktober werd nog met 2-0 gewonnen van de Lonaparkbewoners. Zondag was de gastheer bij vlagen echter gevaarlijker dan de favoriet.

De na dit seizoen aftredende alleskunner Nick Pacqué had voor Loenermark tot tweemaal toe de openingstreffer op de schoen, maar zag de paal en de keeper in de weg staan. Pacqué had zichtbaar de pee in dat hij na 70 minuten werd gewisseld voor de oudste speler van het team, Martijn Mulder. De eveneens aftredende speler Tijs van Peteghem verklaarde nadien dat hij het wel eens was met Pacqué. Nick speelde een goede wedstrijd en was heel dichtbij een doelpunt, maar had geluk niet aan zijn zijde vandaag.

Mooi geweest
Van Peteghem vindt het na zeven seizoenen, waarvan twee in het derde elftal, eveneens welletjes. De 30-jarige van origine uit Zeeuws-Vlaanderen afkomstige Belg verhuisde acht jaar geleden naar de Veluwe, waar hij nadat hij bij het Zeeuwse VV Vlinge afscheid had genomen toch wel weer zin had om te gaan voetballen. ,,Ik ben eerst maar in het derde elftal (vriendenteam) gaan voetballen, totdat ze mij heel graag in de hoofdmacht wilden hebben. Bij VV Clinge werd op hetzelfde niveau gespeeld als hier in Loenen, ook vierde klasse.
Maar nu na vijf seizoenen in het eerste elftal vind ik het mooi geweest. Qua werk en de tijd die er in de weekenden in gestopt moet worden, wordt het mij teveel, weet de spelverdeler te melden.

De Zeeuw had een drukke dag op het middenveld en moest een aantal keren ingrijpen. Dit deed hij telkens op zeer professionele wijze, waardoor de arbiter van dienst zijn kaarten op zak hield voor van Peteghem. Nick Pacqué en Thomas van Dalen van SC Klarenbeek liepen wel door onbesuisd inkomen op de tegenstander tegen een gele prent aan.

'Het was er de wdstrijd niet naar om gele kaarten uit te delen en ik heb achteraf gezien ook wel vrede met het gelijkspel' vult de middenvelder aan. Wij misten een aantal jongens door blessure en vakantie. Je ziet daardoor dat je een echte spits, die deze kansen krijgt en ze wel verzilvert, mist. Wij sprongen ook slordig met de kansen om. Het was net de eindpass of het laatste zetje dat miste. Ik denk dat wij vandaag over het geheel genomen de bovenliggende partij waren, alleen wisten we het telkens niet af te maken.

Opvolging
Op de vraag of er vanuit de eigen jeugd of van buitenaf nog spelers aansluiten om de vertrekkende Tijs van Peteghem en Nick Pacqué op te volgen, daar is de controleur wat vaag over. Ik heb wel iets gehoord dat ze met jongens bezig zijn, maar ik weet niet of dit allemaal doorgaat. Dat zou je dan aan de clubleiding moeten vragen.

Loenermark bezit op dit moment, met 21 punten uit elf wedstrijden, de vijfde plek in 4F.
SC Klarenbeek vinden we met twee punten meer ook twee posities hoger op de ranglijst. Maar het ziet er naar uit dat koploper SC Rheden, dat nu tien punten meer heeft dan Loenermark, ook als eerste de eindstreep gaat halen.