Energiecrisis treft ook Loenermark

17 oktober 2022 9:00

De extreem hoge energierekening brengt niet alleen huishoudens in de problemen, ook Loenermark heeft er flink last van. En het is nog maar de vraag hoe de energieprijzen zich verder gaan ontwikkelen, dit is onvoorspelbaar.
Wat kunnen we als Loenermark doen om de kosten te beperken?

Als bestuur waren we blij dat we de coronaperiode, met alle beperkingen, redelijk goed door zijn gekomen, maar nu beginnen de zorgen opnieuw.

We hebben te maken met een energiecrisis!
Gelukkig hebben we afgelopen jaren geïnvesteerd in verduurzaming. Er zijn stappen gezet met betrekking tot energie besparen. Zo is de traditionele veldverlichting vervangen door ledverlichting, is spouwmuur isolatie aangebracht, zijn lampen in het clubgebouw vervangen door led en is er een zoneregeling in het clubgebouw gerealiseerd om in zones te kunnen verwarmen.

Wat hebben we recentelijk nog meer gedaan?
-) De vloerverwarming in kleedkamers staat op 10 graden. Een paar keer per week wordt een aantal uur opgeschakeld om vochtproblemen te voorkomen;
-) Zones zijn standaard op 10 graden ingesteld, op- en terugschakelen moet handmatig gebeuren;
-) De watertemperatuur van de boilers is op de minimale verantwoorde temperatuur ingeschakeld, zodat legionella besmetting voorkomen wordt;
-) Buisisolatie is aangebracht;
-) Radiatorfolie is aangebracht.

Ook hebben we een energiecoach gevraagd te adviseren waar we nog verder kunnen besparen. Op basis van bevindingen kunnen we acties ondernemen.

Zijn we er daar mee?
Nee, uiteindelijk zijn we voor het belangrijkste deel afhankelijk van onze leden. Hoe wordt met energie omgegaan?

Wat kunnen we bijvoorbeeld zelf doen om energie te besparen:
-) Niet onnodig lang douchen;
-) Overlegvormen in de bestuurskamer houden in plaats van in de kantine (is een veel kleinere ruimte dus veel sneller warm);
-) Niet onnodig verlichting laten branden;
-) De kantine zo min mogelijk gebruiken voor een klein groepje mensen. Bijvoorbeeld op vrijdagavond, bij de training van onze G-Voetballers, koffie/ranja schenken vanuit de bestuurskamer;
-) Thermostaten op tijd terugdraaien;
-) Een graadje minder verwarmen;
-) Deuren dicht houden;

In feite is het omgaan met energie zoals je dat thuis ook doet. Door met z'n allen bewust met energie om te gaan kunnen we het hopelijk samen redden. Douchen bij Loenermark afschaffen is ook een optie. Echter dat is niet onze eerste optie, mede omdat we weten dat er ook leden blij zijn dat ze bij ons nog kunnen douchen. Al zou het wel een grote kostenbesparing opleveren. We hopen dat het niet zover hoeft te komen.

De hoge energiekosten treffen iedereen dus we zullen samen spaarzaam moeten zijn!
We rekenen op een ieders medewerking!