Update Velden

9 september 2022 16:45

Onderhoudscommissie

Afgelopen meteorologische zomer was heel droog, warm en zonnig. Juli en augustus waren zeer droge maanden. Daarnaast is 2022 één van de zonnigste zomers sinds het begin van de waarnemingen. Zoals velen van ons hebben kunnen constateren lagen de velden er deze zomer anders bij dan dat we gewend zijn. Vanuit de Onderhoudscommissie willen we graag wat achtergrond informatie delen.

Een paar jaar geleden hebben we een ‘Onderhoudsplan velden’ opgesteld met als doel het gras meer te laten wortelen en sterker te maken. Op basis van grondmonsters is door een externe partij een onderhouds- en bemestingsplan opgesteld. Een advies voor het sproeien van de natuurgrasvelden is onderdeel van het plan. Dit plan volgen we. En de resultaten worden zichtbaar. Het gras zit vaster. Na een wedstrijd hebben de tossentrappers op maandag hierdoor ook minder te doen!

Afgelopen droge, warme en zonnige zomer is geen excuus voor de huidige situatie maar heeft zeker niet bijgedragen om de velden optimaal te hebben voor aanvang van het nieuwe voetbalseizoen. De belangrijkste oorzaak hiervan is echter dat simpelweg te weinig water opgepompt kon worden om de velden te voorzien van water. Ondanks alle inspanningen en de vele uren die er in zijn gestoken konden we de velden onvoldoende sproeien. Van Tongeren Bronbemaling heeft desgevraagd onderzoek gedaan en geconcludeerd dat de huidige bron niet meer functioneert.

Een nieuwe bron slaan kost richting € 10.000; dat is relatief veel geld. Echter zonder kunnen we niet en wachten heeft in dit geval geen zin. Het bestuur heeft dan ook besloten de bron te laten slaan. Dit is afgelopen dagen gebeurt. De nieuwe bron is 32 meter diep (de oude zat op 17 meter) en levert voldoende water om volop te kunnen sproeien. Dit laatste is in gang gezet.
Daarnaast hebben we de drie natuurgrasvelden onlangs laten doorzaaien.
We hopen door de genomen maatregelingen weer snel op volledig groene velden te kunnen voetballen!

Als er vragen zijn over bovenstaande of andere onderhoud gerelateerde onderwerpen horen we het graag. Wij staan er open voor.

De Onderhoudscommissie