Theatervoorstelling "Dat schiet lekker op zo"

28 juni 2022 15:15

VCP

Het voetbalseizoen zit er weer op en de zomervakantie komt eraan. In het afgelopen jaar hebben we, evenals in het jaar daarvoor, weer te maken gehad met beperkende maatregelen, waardoor er vaak niet gesport kon worden. In de periodes dat sporten wel was toegestaan, werd er dan ook met veel plezier en enthousiasme gebruik van gemaakt. En…. plezier maken willen we toch allemaal!

De theatervoorstelling ‘Dat schiet lekker op zo” kon in april gelukkig ook doorgaan. Deze voorstelling was georganiseerd door de Werkgroep (On)gewenst gedrag Apeldoorn en gaf een mooi inkijkje in het gedrag van een vader, die tevens coach was van het elftal van zijn puberzoon. Hij worstelde heel erg met de principes van een positief sportklimaat, zoals binnen de club werd gepromoot en pushte zijn zoon steeds tot het willen winnen. De voorstelling was leerzaam, humoristisch en heel herkenbaar. Ik heb er met veel plezier naar gekeken. Het is zeker een aanrader om bij gelegenheid te gaan kijken.

Tijdens de voorstelling werd geprobeerd duidelijk te maken, dat jongeren gebaat zijn bij een positieve benadering, waarbij de nadruk ligt op samen plezier maken, beter worden en meer zelfvertrouwen krijgen. Jongeren zijn minder gericht op winnen en genieten vooral van het spelletje zelf, bijv. lekker achter de bal aan rennen. Ze genieten van ‘het beter worden’. Ze willen plezier maken met elkaar, vrienden zien en sociale contacten hebben. Ze houden van flink trainen en daarna iets kunnen wat ze vooraf niet konden. Ze willen zich graag ontwikkelen, zich richten op wat er goed gaat en complimenten krijgen. Ze willen graag dat ouders, trainers en anderen trots zijn.

Hoe kun je nu het beste werken aan een positief sportklimaat? Juist, door positief coachen!! Door positief coachen is de kans groot, dat prestaties zullen verbeteren, incidenten minder vaak voorkomen, vrijwilligers gemakkelijker te vinden zijn, jongeren minder vaak afhaken in
de pubertijd en de sportiviteit verbetert. En wat zo mooi is, het werkt ook buiten de vereniging.

Nu is het echter eerst tijd om te gaan genieten van de zomervakantie. In het komend seizoen zou ik graag wat meer aandacht aan positief coachen willen besteden. Ik zou jullie dan ook willen vragen om de komende tijd eens te letten op uitingen van een positief sportklimaat, die jullie binnen onze club al zien. Hoe wordt er binnen onze vereniging aan het sportklimaat gewerkt en wat vind je ervan?

Voor nu allereerst, allemaal een hele fijne vakantie en in september weer met veel plezier naar het sportveld.