Onderhoudscommissie update

24 mei 2020 19:45

Gerrit Blom

Aan het begin van dit seizoen is de onderhoudscommissie geïnstalleerd en is ze gelijk gestart met haar werkzaamheden. De commissie is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het totale complex inclusief opstallen. De commissie wordt ondersteund in de uitvoering van de werkzaamheden door vele vrijwilligers. Dit in structurele en ad-hoc taken.
De commissie heeft vooral een coördinerende en minder een uitvoerende functie.

De commissie bestaat uit: Harrie Mulder, Jan Mulder, Willie Blom en Jaap Holdijk. Binnen de commissie zijn de aandachtsgebieden als volgt verdeeld: Harrie fungeert als aanspreekpunt voor de woensdagmiddagploeg en groenvoorzieningen, Jan houdt zich bezig met het onderhoud en aanpassingen van het complex en de opstallen, Willie is verantwoordelijk voor het machinepark, aanschaf van diverse materialen en installaties en Jaap zorgt voor een up-to-date MJOP (Meerjarenonderhoudsplan) en voor een deugdelijke administratie (actiepunten, offertes en facturen). Daarnaast voeren de commissieleden zelf diverse voorkomende werkzaamheden uit.

De commissie heeft mandaat van het bestuur om zelfstandig relatief kleine aankopen te kunnen doen.

Organisatorisch valt de commissie onder het bestuurslid algemene zaken.

De door de Algemene Leden Vergadering (ALV) goedgekeurde investeringen en het door het bestuur goedgekeurde MJOP zijn een belangrijke inputfactor bij de totstandkoming van de uitvoering van de werkzaamheden.

Wat is ondertussen zoal gedaan?

Als eerste is de commissie in gesprek gegaan met de mensen van het terreinonderhoud en de leden van de woensdagmiddagploeg. De belangrijkste insteek was en is om samen te werken. Door de rol van de commissie uit te leggen is draagvlak gecreëerd wat geresulteerd heeft in een prettige samenwerking.

In januari van dit jaar is het plafond in de kantine vervangen door Ecophon plafondplaten die gespoten zijn in de Loenermark kleuren. Ecophon plafondplaten worden geproduceerd uit glaswol met een betere dichtheid wat resulteert in een hoge geluidsabsorptie. Het verschil in geluid in de kantine is goed te merken. Ook is de verlichting aangepakt. De kantinecommissie heeft zijn wensen met betrekking tot de verlichting doorgegeven. Bestaande spotjes zijn vervangen door led-spotjes en nieuwe spotjes zijn bijgeplaatst. Er is een dringend verzoek bij de kantinemedewerkers neergelegd om de oude TL verlichting niet, of in ieder geval zo weinig mogelijk, te gebruiken. Dit levert een aanzienlijke energiebesparing op. Ook is het biljart verplaatst op verzoek van de kantinecommissie.

De meterkast in zowel het clubgebouw als in de materiaalloods is vervangen en voldoet weer aan alle veiligheidseisen. Het bijbehorende certificaat was een voorwaarde van onze verzekeraar. Ook is de aanpassing voor de stroomvoorziening aansturing van de beregeningsinstallatie hier in meegenomen.

Een beregeningsinstallatie, met 24 sproeiers, is aangelegd om veld 1 computergestuurd te besproeien. Doordat we de beregening nu programmeren kunnen we ook s' nachts of s' morgensvroeg sproeien, dit heeft het meeste effect. Er zijn voorbereidingen getroffen om in de toekomst veld 2 en 3 te kunnen koppelen. De beregeningsinstallatie is ondertussen al diverse keren in gebruik geweest en werkt naar wens.

Nu de waterkranen en douches lang niet gebruikt worden bestaat de kans dat de Legionellabacterie gaat groeien. Deze bacterie zit standaard in kleine aantallen in de waterleiding, het komt binnen via het drinkwater. Om te voorkomen dat de bacterie gaat groeien worden de kranen en douches wekelijks gespoeld. Dit wordt de standaard procedure, ook in een "normale" zomer.

Tot slot zijn begin mei 4 (zieke) bomen gekapt in het bosje tussen het 1e en 4e veld.

Het volgende grote project waar we, commissie en bestuur, mee aan de slag willen is het regulieren van de verwarming. We willen kijken hoe we de temperatuur per ruimte beter kunnen gaan regelen met als doel energie besparen. Het idee is om de komende maanden een plan uit te werken om inzicht in de gerelateerde kosten te krijgen. Op basis hiervan wil het bestuur in 2021 subsidie aanvragen. Het besluit om al dan niet uit te voeren wordt daarna genomen.

Al met al heeft de commissie, mede dankzij de inzet van velen, al behoorlijk wat initiatieven genomen en bereikt. Het resultaat mag er zijn!

Gerrit Blom (bestuurslid algemene zaken)