Loenermark heeft eigen Vertrouwens Contact Persoon

22 november 2017 8:30

Anonimiteit en vertrouwelijkheid hoog in het vaandel bij Loenermark

Ook vv Loenermark heeft twee personen die de rol van Vertrouwens Contact Persoon (VCP) invullen. De laatste jaren heeft de vv Loenermark er een aantal nieuwe leden bijgekregen die het bestaan van deze vertrouwenspersonen misschien niet kennen. Daarom wil het bestuur dit nog een keer extra onder de aandacht brengen.

Vanaf 1 mei 2013 beschikt de vv Loenermark over twee Vertrouwens Contact Personen te weten Hans van Driel en Wietske Nijhof. Hiermee is de wens van het bestuur, zowel een mannelijke als vrouwelijke VCP, in vervulling gegaan. Het bestuur is heel blij dat beiden deze rol binnen Loenermark willen invullen.

Waarom een VCP
Ongewenst gedrag is al lang geen nieuw begrip meer in Nederland. Ook binnen de sport komt het voor. Al snel denken we hierbij aan jonge sporters die slachtoffer zijn geworden van volwassen begeleiders. Maar het vindt ook plaats tussen sporters onderling, of tussen begeleiders. Ook Loenermark eist van haar teamkader dat zij een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) overleggen. Als slachtoffers melding willen doen van een geval van ongewenst gedrag, is het een probleem als ze daarvoor geen vertrouwd aanspreekpunt vinden binnen de vereniging. Het is een onderwerp dat niet makkelijk bespreekbaar is. Het ontbreken van een veilig luisterend oor, van iemand die raad geeft, maakt het extra moeilijk. Hierdoor kunnen pijnlijke situaties voor slachtoffers blijven voortbestaan. Dit moet niet en is ook niet nodig. Juist om deze reden is Loenermark overgegaan tot het zoeken en aanstellen van een VCP voor ongewenst gedrag.

Meer informatie over de rol en functie vind je in het protocol.