G-Voetbal update

29 september 2017 16:45

G-Voetbalcommissie

We zijn alweer een tijdje onderweg in het nieuwe seizoen. Vanaf eind augustus zijn de G-Voetballers weer volop in training en worden, waar mogelijk, wedstrijden gespeeld en aan toernooien deelgenomen. Hieronder een update waar we mee bezig zijn, waar we staan en waar we naar toe willen.

Op vrijdagavond trainen onze G-Voetballers met veel plezier onder de bezielende leiding van Richard (even weken) of Edward (oneven weken). Zij worden bijgestaan door een enthousiaste groep trainers. Naast deze vaste groep hebben we ook een groep die altijd bereid is in te vallen als dat nodig mag zijn. Op deze manier zorgen wij ervoor dat er iedere week voldoende trainers aanwezig zijn om de spelers de fijne kneepjes van het voetbalspel bij te brengen.

Inhoudelijk trainen we volgens een programma waarbij we rekening houden met mogelijkheden van een ieder. De onderlinge verschillen zijn groot, daar spelen we op in door voldoende trainers in te zetten zodat we met kleine groepjes kunnen werken. De trainingen moeten leuk zijn maar ook zeker uitdagend, het is geen bezigheidstherapie. Jorik werkt vanuit zijn stage samen met de trainers aan het opzetten van een gestructureerd trainingsprogramma. Iedere week zijn voor de huidige groep spelers minimaal 4 trainers aanwezig waaronder een keeperstrainer.

Van de vaste groep trainers hebben zich er 3 ingeschreven voor de cursus G-Voetbal trainer. Zodra er voldoende aanmeldingen zijn wordt deze ingepland.

Kijkende naar de toekomst willen we graag dat er meer voetballers aansluiten zodat we de groep bij de trainingen gemakkelijker kunnen splitsen op basis van leeftijd en mogelijkheden. Hoe meer spelers we hebben hoe makkelijker het ook wordt om oefenwedstrijden in te plannen. Zodra we voldoende aanmeldingen hebben gaan we ook deelnemen aan de competitie.

Om duidelijkheid te verschaffen naar een ieder hebben we een rolverdeling afgesproken. Een duidelijke rolverdeling schept duidelijkheid naar betrokkenen maar vooral ook naar de spelers. Voor hun is het belangrijk te weten wie is bijvoorbeeld komende wedstrijd de trainer/coach en wie zijn de teambegeleiders.

De rolverdeling:

-) Trainer/coach: Geeft voetbal inhoudelijke aanwijzingen bij zowel de training als bij wedstrijden. Doet de opstelling en bepaald het wisselen.

-)Assistent trainer: Ondersteunt de trainer bij de uitvoering van de oefeningen tijdens de trainingen.

-) Teambegeleider: Organisatie van alle “randzaken” zoals vervoer naar uitwedstrijden, meenemen intrapballen, en wassen shirts. Ondersteunen van de trainer/coach en de spelers.

-) Ouders (en overige familie, vrienden, etc.): Zijn de grootste supporters en fans. Moedigen het hele team aan en geven complimenten aan alle spelers.

De G-Voetbalcommissie is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken met betrekking tot het G-Voetbal. De G-Voetbalorganisatie staat binnen Loenermark, nu is het voor de commissie vooral ad-hoc zaken oppakken. Door drukke werkzaamheden is Frank niet in de gelegenheid om structureel ad-hoc zaken op te pakken. Hij heeft dan ook, in goed overleg, besloten een stapje terug te doen. We zijn hem zeer dankbaar voor zijn bijdrage in de opstartfase.

Richard Sanders heeft aangeboden toe te willen treden tot de commissie waar we erg blij mee zijn. Het was onze wens een ouder van een G-Voetballer in de commissie te hebben.

Doordat we nu meer wedstrijden gaan spelen en voorbereid willen zijn op deelname aan de competitie hebben we nu ook een groepje teambegeleiders geformeerd waar ouders zich spontaan voor aangemeld hebben. De teambegeleiders (Hester, Robert, Arjan en Richard) spreken onderling af wie wanneer aanwezig is. Uiteraard worden zij voldoende begeleid en ondersteunt door de commissie.

Veel mensen zijn gelukkig bereid zich in te zetten voor deze doelgroep. Binnen een hele korte periode is deze doelgroep al volledig geïntegreerd binnen onze vereniging. Ze horen er echt bij! Dat zou overal normaal moeten zijn maar helaas is dat niet altijd zo. Een compliment aan iedereen bij Loenermark, iets waar we trots op mogen zijn.

Hebben we dan geen vacatures? We kunnen altijd mensen gebruiken in welke rol ook, structureel of af en toe. Wil je graag helpen bij de training of bij wedstrijden, op vrijdagavond in de kantine, wedstrijdje fluiten, stagelopen of iets willen betekenen in het vervoer? Of in een andere hoedanigheid? Laat het ons weten, we kunnen samen vast een goede invulling vinden.

Misschien wil je eerst een keer komen kijken, dat kan. Zaterdag 7 en 28 oktober spelen we een thuiswedstrijd, beide beginnen om 10 uur. En iedere vrijdagavond trainen we van 18:30 tot 19:30 uur. Bij zowel wedstrijden als trainingen zijn supporters altijd welkom.

Communicatie is altijd belangrijk maar misschien nog wel meer bij deze doelgroep. Periodiek zitten we met alle betrokkenen om tafel om te kijken waar we kunnen verbeteren of moeten bijsturen. Als commissie kunnen we het zeker niet alleen. Maar samen staan we sterk!

Voor vragen over G-Voetbal kun je terecht bij de commissieleden. Ook kun je een email sturen naar [email protected], wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Met sportieve groet,
De G-Voetbalcommissie