G-Voetbal weetjes

22 juli 2017 8:00

In deze komkommertijd een paar algemene weetjes over G-Voetbal:

-)  G-voetbal is bedoeld voor mensen die vanwege een lichamelijke en/of verstandelijke beperking belemmerd zijn in hun bewegingsmogelijkheden;

-) De G-categorie staat voor een groep van voetballers die net even meer aandacht nodig heeft en dingen net iets duidelijker en eenvoudiger uitgelegd moeten krijgen;

-) De KNVB organiseert sinds 1986 competities voor voetballers met een beperking;

-) Ruim 350 verenigingen hebben één of meer G-teams;

-) Bijna 5.000 G-voetballers (jongens en meisjes, mannen en vrouwen) trainen en spelen wedstrijden bij een club;

-) Van alle G-voetballers heeft circa 95% een verstandelijke beperking en circa 5% een lichamelijke beperking. Sommige spelers hebben een meervoudige beperking.

-) Bij G-voetbal is er, evenals bij het reguliere voetbal, een competitie binnen de KNVB. G-voetbal wordt recreatief gespeeld. Altijd is het uitgangspunt zoveel mogelijk de spelregels van ‘het gewone voetbal’ te hanteren;

-) Een aantal spelregels is anders. Zo kan een speler niet buitenspel staan en mag er onbeperkt worden gewisseld. Máár: hands is ook in het G-voetbal hands, er zijn thuis- en uitwedstrijden en net als in alle andere competities speelt iedereen om te winnen. En om plezier te hebben natuurlijk!

-) Voordat de G-categorie er was, liep de indeling van de voetbalcategorieën tot en met F. De F-jes waren de jongste groep. Toen een nieuwe categorie moest worden benoemd, gebeurde dit automatisch met de G. Die G heeft van oorsprong dus niets met gehandicapten te maken.

Bron: KNVB