Concept teamindelingen jeugd 2022-2023

16 juni 2022 18:00

TJC

Het seizoen 2021-2022 zit er alweer een paar weken op. De technisch jeugdcoördinatoren hebben zich de afgelopen weken gebogen over de teamindelingen voor het komende seizoen 2022-2023. Het is een concept, want door nieuwe aanmeldingen of opzeggingen zouden de indelingen van een team kunnen worden aangepast.

Conceptindelingen LM 2022 - 2023 jeugd

De aanmeldingen die onderweg zijn, maar nog niet formeel in de ledenadministratie zijn opgenomen, worden later toegevoegd aan de betreffende teams.

De wedstrijdvormen zien er hetzelfde uit als afgelopen seizoen:

• Onder 8 t/m O10: 6 tegen 6
  • Onder 11 en O12: 8 tegen 8

Bij de bepaling van de teams hebben we weer rekening moeten houden met de beschikbare aantallen per leeftijdscategorie en hebben we uiteraard de richtlijnen uit ons jeugdbeleidsplan als uitgangspunt genomen. We beseffen ons terdege dat de samenstellingen voor een enkel kind een teleurstelling kan geven, maar dat is helaas niet altijd te voorkomen. Mochten er nog onduidelijkheden bestaan over de boven bedoelde richtlijnen uit het jeugdbeleidsplan dan kun je je richten tot één van de technisch jeugdcoördinatoren.

• Om het plezier in het voetballen te stimuleren en te motiveren is het van belang dat kinderen zich technisch ontwikkelen. Daarvoor zullen de kinderen in trainingen en wedstrijden op een passend niveau zich moeten kunnen ontplooien. Erg belangrijk hierbij is dat het niveau niet te hoog, maar ook zeker niet te laag moet zijn, want dat demotiveert de goede spelers en ook de minder goede. Daarom proberen we in de 1e teams, uitgezonderd de JO8 t/m JO10 de niveauverschillen niet te groot te laten zijn. Niet met het primaire doel om prestaties te verbeteren, maar om de ontwikkeling van de kinderen te motiveren en te bevorderen, want dat zorgt voor plezier in het voetballen.
  • Wat betreft de Mini League gaan we komend seizoen weer verder met 10 andere voetbalverenigingen in de gemeente Apeldoorn, waarbij we nagenoeg wekelijks een toernooi spelen bij 1 van de deelnemende verenigingen.

4 fasen-model t/m JO12, 3 fasen-model bij de JO13 t/m JO19

Het voetbalaanbod voor de pupillen (JO8 t/m JO12) is er vanaf het seizoen 2020-2021 iets anders uit gaan zien. Het vier fasen-model is ingevoerd. Het seizoen wordt opgesplitst in 4 fasen, 2 in het najaar en 2 in het voorjaar.

De indeling van de eerste fase (klasse niveau) gebeurt nog steeds op basis van de teaminschrijving van de vereniging. In het 4-fasenmodel is het een streven om de reisduur te beperken en wordt er niet gespeeld in de schoolvakanties. Beker- en inhaalwedstrijden komen voor deze leeftijdscategorieën te vervallen.

Met ingang van het seizoen 2022-2023 wordt ook bij de oudere jeugd (JO13 t/m JO19) het fasen-model ingevoerd, alleen dan in 3-fasen:

• Fase 1: bekervoetbal in een poule van 6 teams tot de herfstvakantie;
  • Fase 2: reeks tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie;
  • Fase 3: reeks na de kerstvakantie tot de zomerstop;

Er is door de KNVB voor dit model gekozen omdat het een positief effect heeft op de gelijkwaardigheid van de competities en het verminderen van de reisafstand. Junioren hechten veel waarde aan de gelijkwaardigheid van de competities, hierdoor wordt het spelplezier verhoogd. Naast de wens om gelijkwaardige wedstrijden te spelen, hebben de junioren eveneens de wens om een iets langere reeks te spelen na de winterstop.

Invulling technisch kader

Welke trainers en leiders komend seizoen bij welk team zijn betrokken, voor zover nog niet bekend, wordt voor aanvang van het nieuwe seizoen gecommuniceerd. We hebben bij een aantal teams de trainers en staf ingevuld, maar zullen voor een enkel team nog een beroep gaan doen op een sportieve ouder om als trainer, leider of assistent-scheidsrechter te fungeren. Ben jij geïnteresseerd of ken jij iemand die geïnteresseerd is om hierin een rol te vervullen, meld je dan aan bij één van onderstaande technisch jeugdcoördinatoren.

Een fijne zomervakantie gewenst en sportieve groeten,

Technisch Jeugd Coördinatoren (Jeroen Klomp, Pepijn Hoekman en Sebastiaan Zeisseink)