Een kaartje met een verhaal

23 februari 2022 8:15

Jeroen Klomp

Het is eind 2021. Er valt een envelop bij me op de deurmat. Geadresseerd op het adres waar ik al enkele jaren niet meer woon. Wat kan dat nou dan toch zijn?

Als ik de envelop open zie ik een verkleurd kaartje tevoorschijn komen met een lintje eraan. De bruine verkleuring komt door moddervlekken. Het kaartje bevat aan de voorkant de tekst “Ballonwedstrijd Koninginnedag” met daarboven het logo van voetbalvereniging Loenermark. Op de achterkant heeft de vinder van het kaartje gelukkig zijn adres opgeschreven.

Wat helaas op het kaartje ontbreekt is de naam van de jeugdspeler van Loenermark die de ballon opgelaten heeft. Ik weet me vaag nog te herinneren dat we destijds wel een prijs hebben uitgereikt aan diegene met de ballon die destijds het verst was gekomen, niet wetende dat dit kaartje in de toekomst nog een keer teruggestuurd zou worden.

Uiteraard wordt Google Maps meteen opgestart en typ ik de plaatsnaam “Halen” in met bijbehorende Duitse postcode. Ruim 165 kilometer verderop, een klein plaatsje tussen Cloppenburg en Bremen. Dat is al vrij uitzonderlijk natuurlijk, dat een heliumballon een dergelijke afstand aflegt. Helaas bevat het kaartje geen jaartal wanneer de ballonwedstrijd georganiseerd is, dus maar eens verder zoeken op de laptop naar het jaartal dat we de ballonwedstrijd hebben gehouden. Tot mijn verbazing zie ik dat dit in 2010 is geweest. Dit kaartje heeft dus ruim 11 jaar buiten gelegen! Geen wonder dat het kaartje zo onder de moddervlekken zit.

Het lijkt ons leuk om in contact te komen met de vinder van de ballon en het kaartje, dus we besluiten een vaantje van Loenermark op te sturen naar het adres wat op het kaartje staat. Naast het vaantje een begeleidende brief in mijn beste Duits dat we het leuk zouden vinden als de vinder even met het vaantje op de foto gaat en iets over zichzelf vertelt.

Twee weken later open ik mijn mailbox en zie ik een mailtje in het Duits. Afzender van de e-mail is Henke Thien, de jongen van 6 jaar die de ballon gevonden heeft. Hij vertelt dat toen de ballon in 2010 geland is, er nog geen huizen stonden en het een bosrijk gebied was. Zelf was hij ook nog niet eens geboren.

Hij vertelt verder dat hij zelf ook voetbalt bij een plaatselijke vereniging en dat zijn vader de leider van het team is. We worden zelfs uitgenodigd om in de zomer van 2022 tegen zijn elftal te komen voetballen, inclusief overnachting in een nabijgelegen sporthal. Momenteel zijn we aan het onderzoeken of we aan dit verzoek kunnen voldoen en ergens komende zomer met een aantal teams richting Duitsland te gaan om daar te gaan voetballen. Wordt vervolgd...