Loenermark en De Groene Club

11 juni 2020 13:00

Gerrit Blom

De Groene Club is opgericht door de KNVB om alle sportverenigingen in Nederland te verduurzamen. Het nemen van duurzame maatregelen die leiden tot het verlagen van de energierekening draagt daaraan bij. Energie is namelijk één van de grootste kostenposten voor clubs.

De Groene Club is een programma dat inzicht biedt in de huidige situatie, maakt een inschatting van welke energiemaatregelen voor Loenermark relevant zijn, welke investering is nodig en wat het levert het op (terugverdientijd). De Groene Club denkt mee over financiële oplossingen en stelt in samenwerking met Loenermark een implementatieplan op.

Het doel is het nemen van duurzame maatregelen die leiden tot een verlaging van de energierekening. Energie is namelijk ook voor Loenermark een van de grotere kostenposten!

De Groene Club heeft het traject om te verduurzamen versimpeld tot vijf stappen:

1 – Energiescan (nulmeting op locatie, toelichting energiepotentieel en maatregelen, ondersteuning bij het vinden van subsidiemogelijkheden en fiscale voordelen)
2 – Opstellen plan van aanpak (voorlopige keuze voor maatregelen, accorderen investeringen binnen Loenermark)
3 – Mogelijkheid voor best-value-maatregelen (begeleiding opvragen offertes)
4 – Financieel advies (ondersteuning bij aanvragen lening en borgstelling Stichting Waarborgfonds Sport)
5 – Realisatie (De Groene Club ondersteunt bij het implementeren van energiebesparende maatregelen)

De Groene Club voert een energiescan uit waarbij gekeken wordt naar binnen- en buitenverlichting, regeltechniek, isolatie, verwarming, watergebruik en mogelijkheden tot het opwekken van duurzame energie. De resultaten worden door de adviseur met Loenermark besproken. Vanuit Loenermark zijn het bestuur, de onderhoudscommissie en de kantinecommissie direct betrokken in dit proces.

Waarom heeft Loenermark zich aangemeld voor De Groene Club?

Al een aantal jaren staat bijvoorbeeld het beter kunnen reguleren van de verwarming hoog op ons verlanglijstje. Hoe gaan we dit aanpakken? Leveranciers staan niet neutraal in hun adviezen. Daarnaast worden we geconfronteerd met stijgende energieverbruiken. Wij denken in De Groene Club een partner gevonden te hebben die ons kan adviseren en begeleiden in het gehele verduurzamingstraject. Ze helpen ons bij het nemen van iedere stap. De beslissingen nemen we zelf. Aan dit begeleidingstraject zijn voor Loenermark geen kosten verbonden.

Wij verwachten met De Groene Club een substantiële besparing te kunnen realiseren. Dit lukt echter pas als we bereid zijn in duurzaamheid te willen investeren. Investeringen die terugverdient worden en noodzakelijk zijn om ook in de toekomst levensvatbaar te zijn.