In Memoriam Louis Kruk

In Memoriam
Louis Kruk
Overleden 6 mei 2020

Wij ontvingen het droevige bericht dat, niet geheel onverwacht, op woensdag 6 mei uit ons midden is weggenomen, het Loenens boegbeeld Louis Kruk.

Louis is pas op 21 jarige leeftijd lid geworden van Loenermark. Al met al was hij bijna 57 jaar lid van onze vereniging.

Over de voetbalcarrière van Louis kunnen we heel kort zijn: hij heeft nooit tegen een bal getrapt. Maar dan het vrijwilligerswerk, daar was Louis van, het was hem op zijn lijf geschreven. Mister Loenermark is een naam, die prima bij hem past. Maar het zou ook ridder Louis kunnen zijn, want op 28 april 2000 werd hij benoemd tot lid in de Orde van Oranje Nassau, niet alleen vanwege de tomeloze inzet voor Loenermark, maar ook voor het vele andere vrijwilligerswerk in het Loenense.

Louis zat 21 jaar in de jeugdcommissie, waarvan 14 jaar als penningmeester en 7 jaar als voorzitter, ook maakte hij 23 jaar deel uit van het bestuur in de rol van respectievelijk secretaris, wedstrijdsecretaris, bestuurslid en voorzitter. In 1997 stopte Louis, als bestuurslid en werd benoemd tot erelid van onze vereniging.

Echt stoppen doet Louis niet, hij vervolgt zijn weg als administrateur wat hij tot aan zijn ziekenhuisopname met passie en veel plezier niet als zijn werk maar zijn grote hobby beschouwde. Hij was een gerespecteerd en waardevol financieel adviseur voor onze vereniging; financiën was zijn ding. Hij heeft de boekhouding altijd perfect voor elkaar en weet het bestuur op de juiste momenten te prikkelen, als er voor zijn gevoel te hoge uitgaven worden gedaan. Verschillende keren heeft hij aangeven dat hij werk wil afstoten, maar daar is hij even zo vele keren op teruggekomen. Onlangs nog gaf hij aan: op mijn 80e wil ik alles afgestoten hebben; het mag helaas niet zo zijn.

Geen thuiswedstrijd van het eerste elftal sloeg hij over; vaak maakte hij dan tijdens zo’n wedstrijd heel veel meters. In zijn karakteristieke houding liep hij menig rondje om het veld. Louis was ook wel wat aan stemmingen onderhevig. Na afloop van een wedstrijd van het eerste elftal weet je precies of ze gewonnen of verloren hebben. Is Louis nog in de kantine aanwezig, dan is er gewonnen en fietst hij rond kwart over 6 goed gemutst via de chinees naar huis met Wilco in zijn kielzog. Maar o wee wanneer er verloren is, dan zie je Louis snel door het Lonapark naar huis fietsen.

Louis is absoluut een gezelligheidsmens. Nagenoeg iedere woensdag- of donderdagavond zit hij met een groep oldies aan de bar en wordt het wel en wee in het Loenense besproken. De meeste input levert Louis. Op de woensdagavond mag hij graag een potje dobbelen met de biljartclub; de woensdagavond wordt dan vaak een vroege donderdagochtend.

Tjonge jonge Louis wat word je gemist. Een markante persoonlijkheid is niet meer onder ons.

Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar zijn vrouw, kinderen, kleinkinderen en verdere familie. Wij wensen hen veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.

Dat hij moge rusten in vrede.

Timon Luesink
voorzitter