Samen reduceren we afvalvolume

24 januari 2020 17:15

Gerrit Blom

Loenermark is bewust bezig met afval. De wens een werkgroep te formeren om de afvalstromen in kaart te brengen en te optimaliseren staat nog overeind. We zijn nog op zoek naar aanvulling (2 mensen) die mee willen helpen dit tot een succes te maken.

Een belangrijk deel van ons afvalvolume (meer dan 60%) bestaat uit plasticbakjes en koffie- en ranjabekers. Een eerste stap waar we nu al mee bezig gaan is het reduceren van het afvalvolume. Dit kan relatief vrij eenvoudig door koffie- en ranjabekers te stapelen in plaats van ze los in een prullenbak te deponeren. Hiervoor zijn twee witte prullenbakken aangeschaft die een binnenwerk hebben voor de bekers waardoor de bekers in elkaar gestapeld worden. Dit scheelt heel veel loze ruimte!

Aan een ieder het verzoek de lege bekers in deze prullenbakken te doen en niet meer in de algemene prullenbakken in de kantine.

Door het afvalvolume te reduceren hoeven we minder vaak de afvalcontainer te laten legen wat kosten bespaard. De prullenbakken zullen zichzelf daardoor terugverdienen.
Daarnaast scheelt het natuurlijk werk voor de vrijwilligers in de kantine doordat de afvalzakken niet continu vol zitten.

Alvast bedankt voor de medewerking.